کانی‌ها

عقیق (Agate)

Agate

تاریخچه پیدایش:

عقیق از ۲۰۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح برای بشر شناخته شده بوده است. مصریان در ۳۰۰۰ق.م. از آن استفاده می کردند. اسم آن به روایتی از نام رودخانه ای به نام Achates در جزیره سیسیل ایتالیا مشتق شده که احتمالا از قلوه سنگ های ستر همین رودخانه در ایام قدیم عقیق به دست می آمده است. البته واژه سامی عقیق بعدها وارد زبانهای لاتین شده است و ریشه در زبانشناسی تمدنهای بین النهرین دارد.

محدووده جغرافیایی:

تولیدکنندگان عمده عقیق :ایران، آلمان، اوروگوئه، برزیل، هند، چین، آمریکا، مکزیک، ایتالیا، ماداگاسکار، اسکاتلند، مصر، روسیه.

پیشینه فرهنگی و خواص:

جهت ارتقای انرژی و نیرو، افزایش شجاعت و شهامت شده و افزایش طول عمر را در پی دارد. جهت تمرکز، افزایش درون گرایی و وسعت دید، ارتباط روحانی با طبیعت می شوند. همراه هود شادی، مکنت و ثروت را به ارمغلن می آورد. موجب تعادل نیروهای فیزیکی و معنوی می شود و محافظ خطرات فیزیکی به خصوص در تاریکی شب می باشد. ضامن تحقق رویاهای دارنده آن می شود. نماد دوازدهمین و چهاردهمین سالگرد ازدواج می باشد. طبع عقیق سرد است و تب را فرو می نشاند. تپش قلب را ارام و متعادل می کند. جهت رفع خستگی و التیام درد گردن و پشت بوده است. اونیکس موجب التیام سریع زخم ها و راحتی زایمان می شود. حس سلامتی و عمر طولانی را در پی دارد. حمل آن در مواقع خطر و استرس ها و تنش ها مفید است. عقیق سارد مقاومت در برابر نگرانی، افسردگی و احساسات غم انگیز را افزایش می دهد.

ارزیابی قیمت جهانی:

هر کیلوگرم عقیق با منشأ برزیل، به طور متوسط حدود ۲۳ دلار آمریکا داد و ستد می شود.

Agate

مشخصاتCharacteristics
فرمول شیمیاییSio۲Formula
رنگسبز، سرخ، زرد، سفیدColor
جرم مولکولی۶۰.۰۸ گرمMolecular mass
وزن مخصوص۲.۵-۲.۷Specific gravity
شفافشفاف تا اوپکTransparency
سختی(معیار موس)۶.۵-۷Hardness Mohs scale
جلاشیشه‌ای مات تا چربLuster
رنگ خاکهسفیدStreak
رخنامشهودCleavage
شکل سنگ معدنکریپتوکریستالینهMineral shape
رده بندیتکتوسیلیکات‌هاClassificaion
سطح شکستگیصدفی، خردشدگیFracture

دیدگاهتان را بنویسید