کانی‌ها

مرجان (Coral)

Coral

تاریخچه پیدایش:

واژه مرجان در زبان یونانی به معنی ناشناخته می باشد. مرجان در اصل حاصل تجمع پوسته های آهکی کلنی جانوران دریایی به نام پولیپ هست که آشیانه پوسته ای شاخه شاخه آنها به شکل تپه ها و صخره های مرجانی نمود می یابد. انسان از ماقبل تاریخ مرجان را می شناخته و از ان به عنوان زیور آراستگی و زینت آلات آیینی استفاده نموده است. حتی سومری ها آن را می شناختند. تجار روم باستان آن را با ادویه جات هندی معامله می کردند و بعد ها هم اسپانیول های کشورگشا با خود به قاره جدید بردند، غافل از اینکه بومیان سرخپوست خود از آن به وفور در زیور سازی به کار می بردند.

محدوده جغرافیایی:

تولید کنندگان عمده: ایتالیا(ساردنی)، تونس، سواحل غربی مدیترانه(خلیج بیسکای)، سواحل کاناری آفریقا، سواحل دریای سرخ، مجمع الجزایر ژاپن و مالزی(مرجان ساهرنگ)، سواحل جزایر هند غربی، شمال استرالیا، جزایر اقیانوس آرام.

پیشینه فرهنگی و خواص:

نماد سی و پنجمین سالگرد ازدواج است. مرجان مهم ترین طلسم دفع شیاطین و چشم زخم کودکان ملل جنوبی قاره اروپا را تشکیل می دهد. التیام بیماری ها با منشا خونی و سردرد و … را تسریع می بخشد روی روحیه افسرده ایجاد نشاط و انرژی می کند. مرجان سنگی گرم محسوب می شود.

ارزیابی قیمت جهانی:

هر کیلوگرم مرجان با منشأ تونس، به طور متوسط از ۳۸۰ تا ۸۵۰ دلار آمریکا داد و ستد می شود.

Coral Coral
مشخصاتCharacteristics
فرمول شیمیاییCaCo۳Formula
رنگقرمز،  صورتی، سفید، آبیColor
وزن مخصوص۲.۶ تا ۲.۷Specific gravity
شفافمات، اوپک، نیمه شفافTransparency
سختی(معیار موس)۳ تا ۴Hardness Mohs scale
جلاشیشه‌ای، شیری، الماسیLuster
رنگ خاکهقرمز مایل به قهوه‎‌ایStreak
رخنداردCleavage
شکل سنگ معدناگرگات، توده، شاخه ایMineral shape
رده بندیاورگانیک‌هاClassificaion

دیدگاهتان را بنویسید